Geplaatst op: 30-11-2016
Soms heb je een project, evenement of idee, waar veel mensen positief tegenover staan, maar waarvoor een behoorlijk hoog bedrag nodig is, om het te realiseren. Naast een bijdrage van het Jacoba van Beierenfonds Teylingen kan crowdfunding dan een uitkomst zijn.
Zeker als er veel draagvlak en betrokkenheid vanuit je omgeving is, om het initiatief daadwerkelijk te laten plaatsvinden. Bovendien wordt crowdfunding steeds vaker een voorwaarde en bij het Jacoba van Beierenfonds voor aanvragen van meer dan 1.500 euro zelfs verplicht.

Digitale collectebus
Crowdfunding is een alternatieve manier om geld in te zamelen voor de financiering van een project. Een 'digitale collectebus', die helpt (een deel van) het bedrag vanuit je eigen netwerk bijeen te brengen. Ook voor het starten van zo'n crowdfunding campagne kan je bij het Jacoba van BeierenFonds Teylingen terecht. Met onze partner Stichting Voor je Buurt is een digitaal platform ontwikkeld, waar stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven gebruik van kunnen maken. Het opzetten van een crowdfunding campagne is niet moeilijk. Allereerst moeten het initiatief en doelbedrag worden omschreven. Waarna wordt bepaald, op welke datum dit doelbedrag uiterlijk moet worden gehaald. Vervolgens wordt er op de website van Voor je Buurt een campagnepagina aangemaakt, met daarop alle informatie over het project en uiteraard de mogelijkheid tot doneren. Deze campagnepagina wordt doorgeplaatst op de website van het Jacoba van Beierenfonds Teylingen. Voor je Buurt ondersteunt bij het opzetten van zo'n campagne. Dit doen zij met veel informatie op de website, maar ook daadwerkelijke begeleiding en contact wanneer er specifieke vragen zijn.

Campagne Oranje Proms
De afgelopen periode zijn er via het Jacoba van Beierenfonds al diverse projecten op deze manier gerealiseerd. Zo wilde Jongerencentrum Ex-Voto dit jaar een maand lang het 30 jarig bestaan vieren. Zij probeerden een deel van het benodigde budget via crowdfunding bij elkaar te krijgen. En dat is 100% gelukt. De campagne van de Oranjevereniging Voorhout voor het organiseren van de Oranje Proms leverde zelfs 27% meer op, dan de vereniging bij de start voor ogen had. Door de crowdfunding campagne konden de beide verenigingen uiteindelijk ook heel veel ruchtbaarheid aan hun evenement geven.

Met crowdfunding sla je dus twee vliegen in een klap: je netwerk helpt je het initiatief te laten slagen én je creëert er een grotere bekendheid voor. Meer informatie op www.voorjebuurt.nl of op de website van Jacoba van Beierenfonds.

Bron: De Teylinger
« Terug